Veel kappers bestaan al een tijdje en hebben een stabiele omzet. De loyale klanten blijven terugkomen en tijdens de feestdagen is de drukte altijd net wat hoger. Maar hoe verhoog je structureel je omzet als kapsalon? In dit artikel wordt het stap voor stap uitgelegd.
Wat duidelijk opvalt aan de kappersbranche is dat er veel potentie zit in online marketing. Zo kun je als kapper je omzet vrij makkelijk verhogen door maar een paar kleine stappen te zetten. Dit maakt het voor kleine kappers goed mogelijk om met de grote kappers te concurreren.
Stap 1: Begrijp je doelgroep
Het klinkt simpel, maar toch is het echt belangrijk: begrijp je doelgroep. Als kapper heb je consumenten als klanten die hun haar willen knippen, kleuren, stylen of wat anders. Maar hoe vinden jouw klanten je? Welke klanten komen sneller weer terug? En welke klanten leveren de meest omzet op? Dit zijn belangrijke vragen om jezelf te stellen.
Interessante feiten over de doelgroep van kappers:
- 52% van de consumenten boekt hun kappersafspraak buiten openingstijden
- 77% van de consumenten maakt een afspraak via de website
- 64% van de consumenten bekijkt meer dan vijf kappers voor ze een keuze maken
Stap 2: Maak een website
Een bedrijf zonder een website heeft eigenlijk geen bestaansrecht meer. Het blijkt uit onderzoek 84% van de consumenten eerst de website bekijkt voordat hij of zij overgaat tot actie. Dat betekent dat een kapsalon zonder (goedwerkende) website enorm veel klanten mist. Ook bepaalt de uitstraling van een website alles. Zit de website strak en modern in elkaar, dan zal een bezoeker eerder denken dat het een goede kapsalon is. Of dit nou waar is of niet.
Het unieke aan de kappersbranche is, is dat meer dan 90% van de kappers geen goedwerkende website heeft. Dit betekent dat deze kapsalons geen website hebben of een website die niet goed werkt. Voordeel voor kappers: je kunt je makkelijk onderscheiden van deze 90%. De online concurrentie is erg laag.
Vereisten voor een goede kapper website:
- Responsive webdesign: de website moet bruikbaar zijn voor de desktop, tablet en mobiele weergave
- Google vriendelijk: de website moet goed te indexeren zijn voor Google
- Snel en betrouwbaar: de website moet snel laden en betrouwbaar zijn voor de bezoekers
Stap 3: Wordt vindbaar binnen Google
Google is de grootste zoekmachine ter wereld. Meer dan 90% van alle internetgebruikers maakt gebruik van Google. Het is dus van belang dat jouw website gevonden wordt binnen Google. Scoor bijvoorbeeld op belangrijke zoekwoorden zoals ‘kapper in de buurt’ of ‘beste kapper in mijn stad’ Als jouw website in de top 10 resultaten van Google staat krijg je meer website bezoekers en vervolgens ook meer klanten.
Ook hier is de concurrentie buitengewoon laag. Weinig kappers zijn vindbaar in Google. Zo is vrijwel elke andere branche buitengewoon veel bezig met het vindbaar worden binnen Google. Hiermee kun je concluderen dat je als kapper veel potentie laat liggen om niet vindbaar te zijn binnen Google. De kappers die wel vindbaar zijn hebben gemiddeld een 30% hogere omzet.
Omzet verhogen als kapper: zo makkelijk is het
Uit vele statistieken en onderzoek blijkt het dat kappers ondervertegenwoordigd zijn op het internet. Waar in vrijwel elke branche veel concurrentie heerst in de zoekmachine van Google, valt dat voor kappers mee. Met een eenvoudige website is het al goed mogelijk om te scoren in Google. Het directe gevolg van een goede vindbaarheid is een stijging van de omzet.